11 november 2021

Wat is positionering?

Wat betekent ‘positionering’?

Positionering is een begrip dat mensen op verschillende manieren uitleggen en inzetten. Te pas en te onpas smijten mensen met deze abstracte term als dure marketingkreet. Daardoor lijkt het soms ingewikkeld om je bedrijf goed te positioneren. Ook de letterlijke betekenis - het verwerven van een positie in de markt - maakt het er niet concreter op. Wat betekent ‘positionering’ nu in de praktijk?

Communiceren vanuit de kern

Bij Rebelation komen we graag tot de kern. Daarom slaan we dure marketingtermen liever plat, zodat we zien waar het écht over gaat. Communiceren vanuit de kern van je bedrijf, dát is namelijk waar het bij positionering allemaal om gaat. Want door vanuit je kern te communiceren, trek je met jouw bedrijf de ideale klant aan. Ken je de wet van de aantrekkingskracht?

Hoe vind je die kern?

Allereerst kijk je naar de normen en waarden binnen de cultuur van jouw bedrijf. Maar ook de mensen in je organisatie zijn belangrijk voor je positionering. Een bedrijf bestaat immers niet alleen uit CEO’s, maar uit alle lagen in de organisatie. Samen zorgen die lagen ervoor dat het één bedrijf is. De kern van een bedrijf gaat dus verder en dieper dan de kern van alleen de directeur. Ook alle overige medewerkers tellen hierbij mee. Welke karaktereigenschappen hebben zij bijvoorbeeld?

positionering

Durf jij positionering aan?

Om tot de kern te komen, hebben wij een unieke methode bedacht. Daarbij krijgen we op een speelse en interactieve manier inzichtelijk waar jouw bedrijf voor staat. Met behulp van diverse spelvarianten nemen we een kijkje in de ziel van jouw bedrijf. Hiervoor moet je je als bedrijf wel bloot durven geven. Best pittig, maar in ruil daarvoor komen we wel tot de meest waardevolle inzichten.

Van kern tot positionering

Zodra we de kern van jouw bedrijf hebben geformuleerd, vormt dit de fundering onder álles binnen jouw bedrijf. En dat is nou precies wat we de ‘positionering’ noemen. Wanneer je deze als een huis hebt staan, heb je goud in handen. Tenminste: als je het daarna ook doelgericht en consequent inzet. We zien namelijk nog te vaak uitgebreide strategische plannen, waar je in de praktijk weinig mee kunt. Immers: hoe ga je vanuit een document van 40 pagina’s jouw ideale klant tot in zijn kern raken? En dat binnen 10 seconden (want zo lang is de spanningsboog van een websitebezoeker)? Niet voor niets belanden veel van deze plannen ergens onderin een bureaula.

positionering

Je positionering als basis voor alles

Nu we het toch over je websitebezoeker hebben: wist je dat de bezoeker het meest wordt geboeid door kleur, daarna door emotie en pas daarna door tekst? Daarom is het zo belangrijk dat je de kernwaarden van je bedrijf koppelt aan de positie die je binnen jouw marktgebied wilt innemen. Deze prachtige combinatie vormt de positionering en fundering voor werkelijk álles. Een houvast waarop je altijd kunt terugvallen wanneer je de focus even dreigt te verliezen.

Hoe maak je een korte, krachtige positionering?

Laat dat maar aan ons over! Met onze unieke methode brengen wij de complete positionering (inclusief kernwaarden) van jouw bedrijf in één dag in kaart. Deze vatten wij samen op 1 of maximaal 2 A4’tjes. Eerlijk is eerlijk: dat klinkt onwerkelijk hè? Toch kunnen we uit ervaring zeggen dat dit alles is wat we nodig hebben voor een succesvolle marketingstrategie.

Waar vind ik die methode van jullie?

Benieuwd naar onze methode? Graag verwijzen je naar meer informatie over de Creatieve Fundatie. Daar vind je meer informatie over wat we doen om jouw bedrijf krachtig te positioneren. Ook zie je hier welke stappen we nemen om tot zo’n sterke positionering te komen. Neem voor praktijkvoorbeelden ook eens een kijkje bij Antea Sport of DMLUX.

P.S. Wij zijn ervan overtuigd dat je niet alles kunt analyseren of uitdokteren. Sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn of komen zoals het goed voelt. Het formuleren van een sterke positionering hoeft dus niet alleen analytisch te zijn - juist niet! Durf te kijken naar de kern; dat is waar het bij veel bedrijven aan ontbreekt…

Hey mensenmens