07 juli 2021

Interview FEM

Laatst ben ik geïnterviewd voor hét vrouwennetwerk van de stedendriehoek: FEM! Lees hieronder (of hier) mijn verhaal:

Hoe ben je op het idee gekomen van jouw bedrijf?
Ik kom uit een ondernemersfamilie en het was aardig voor de hand liggend dat ik ook voor mijzelf zou starten. Na mijn opleiding heb ik eerst een half jaar gewerkt bij een huisstijlbureau gericht op de autobranche. Dit deed ik 4 dagen in de week en ik werkte 1 dag in de week voor mijzelf. Al snel had ik die ene dag vol zitten en stond ik in de startblokken om hard te gaan rennen, maar ik kwam geen meter vooruit. Ik kwam tijd te kort. Uiteindelijk heb ik vrij snel besloten om fulltime mijn eigen ding te gaan doen en dat was best wel spannend! Van 1 dag werk, moet je ineens 5 dagen gaan vullen met werk. Hoe dan?! Ik begon met koude acquisitie. Echt niks voor mij! Maar hoe begin je anders? Het creatieve zat bij mij wel goed, maar ondernemen moest ik gaandeweg leren. Je leert wat wel/niet voor jou werkt en speelt hierop in. Best een kunst om je eigen route te kiezen, maar als je vol energie en passie het ondernemerstoneel opgaat, dan ga je slagen! Rebelation maakt graag strakke ontwerpen met een pittig randje, vandaar de naam.

Wat was jouw motivatie om dit te gaan doen?
Ik wil bedrijven beter laten communiceren en de wereld hierdoor een stukje mooier maken. Ik werk het liefst voor bedrijven die een product of dienst hebben waarmee ze de wereld ook mooier maken en/of wakker schudden.

Veel bedrijven overladen klanten met informatie over hun bedrijf, maar is dit waar hun klanten op zitten te wachten? Ik vind het een leuke uitdaging om de doelgroep van bedrijven te ontdekken en hierop in te spelen, zodat bedrijven een complete beleving neerzetten en klanten zich aangesproken voelen. Ze willen dat product of die dienst hebben!

Wat is er leuk aan jouw werk?
Ik vind het geweldig om, samen met bedrijven, een uniek communicatie product neer te zetten. Ik probeer bedrijven te porren, zodat ze niet voor de standaard flyer gaan maar voor iets verrassends. Het is zonde van je tijd, geld en energie om een flyer te laten maken die rechtstreeks de prullenbak in gaat. Waar zit jouw doelgroep op te wachten?

Wat vind je het allermooiste aan je werk?
Je zult denken dat ik vaak achter de computer zit, maar dit is niet het geval. Ik heb een netwerk om mij heen gecreëerd met professionals die mij versterken. Denk hierbij aan strategie, online marketing, fotografie, video, tekst, sign etc. We zien elkaar regelmatig en zetten elkaar in de activatie modus. Daarnaast heb ik sinds september ook iemand in dienst, waardoor ik weer wat meer op pad kan. Het allermooiste aan mijn werk? Brainstormen met de mensen om mij heen en klanten. Samen geniale, gekke, eigenzinnige plannen bedenken (en uitwerken natuurlijk).

Welke eigenschappen dien je te bezitten om hier goed in te zijn?
Een tijd geleden heb ik mijn merkwaarden vastgesteld bij een coach (heerlijk als je niet alles op eigen houtje hoeft te doen, maar hulp in kunt schakelen). Merkwaarden kun je zien als krachtige eigenschappen die passen bij jou als persoon en dus ook bij jouw bedrijf. Dit zijn die van mij:

Daadkracht: Doen, afspraak is afspraak, doorpakken, efficiënt en verantwoordelijk
Eenvoud: openheid, eerlijkheid, less is more, makkelijk communiceren
Originaliteit: innovatief, niet met de meute mee, out of the box denken
Diepgang: doorvragen, onderzoeken, resultaatgericht werken
Enthousiasme: passie en energie

Ik merk dat mijn enthousiasme voornamelijk mensen aansteekt en dat de andere eigenschappen later aan bod komen. Jij hebt waarschijnlijk weer andere eigenschappen of merkwaardes, maar enthousiasme is wel een hele belangrijke vind ik.

Wat houden jouw werkzaamheden precies in?
Ik ontwerp eigenlijk alles dat met drukwerk te maken heeft. Van logo, visitekaartjes en brochures tot ansichtkaarten, magazines en verpakkingsmateriaal. Het blijft meestal niet alleen bij ontwerp, want vaak is er meer nodig om een uniek communicatie product neer te zetten. Zo schakel ik bijvoorbeeld ook een fotograaf in en regel ik het drukwerk.

Daarnaast ga ik zo nu en dan naar netwerkborrels. Meestal zoek ik specifiek laagdrempelige borrels uit, want ik hou niet van dat ‘kijk mij eens’ gehalte. Ik wil mensen leren kennen om wie ze écht zijn en vind het gaaf als iemand oprecht is. Met deze mensen heb ik een klik en daarom vind ik het belangrijk dat ik gericht naar bepaalde netwerkborrels ga om teleurstelling te voorkomen.

Hoe zorg je ervoor dat je opvalt als bedrijf?
Ik merk dat LinkedIn echt wonderen doet. Ik plaats wekelijks berichten en probeer hierin te wisselen qua content. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een blog, weggeven van tips, posten van events, samenwerkingen benoemen en taggen, filmpjes plaatsen etc. Tips: Vergeet niet je merkbeleving neer te zetten en het persoonlijk te maken. Het is handig om een beeldbank te laten fotograferen, zodat je bij elk bericht een andere foto met dezelfde kwaliteit hebt. Dit straalt professionaliteit uit. Door te wisselen van content, blijf je interessant. Mensen die jouw verhalen niet interessant vinden, zijn waarschijnlijk ook niet jouw doelgroep. You win some, you lose some. Durf jezelf te laten zien en ga voor jouw droomklant!

Waar haal je inspiratie vandaan?
Inspiratie haal ik uit het dagelijks leven, want reclame is overal om ons heen. Daarnaast laat ik mij graag inspireren door energieke mensen met kennis op gebieden waar ik meer over wil weten. Zij zetten mij aan tot actie. Denk aan stijl advies, strategie, creatieve beurzen etc. Deze ervaringen neem ik ook weer mee naar gesprekken met klanten, waar zij dan ook weer van profiteren. Inspiratie opdoen is een must!

Hoe zorg je voor ontspanning?
Ik ga pas naar het werk als ik eraan toe ben. Mijn wekker gaat altijd om 7 uur, maar ik start lekker rustig op. Meestal kom ik rond 9/half 10 uur aan op het werk en kan ik gelijk creatief aan de slag. Als ik om 8 uur moet beginnen, dan wordt het creatieve proces een drama (geen ochtendmens). In principe werk ik ’s avonds niet, want ik vind mijn sociale leven net zo belangrijk. Lekker sporten en met vrienden afspreken, dat is mijn ontspanning. Daarnaast werkt het ook wel mee dat ik het gevoel heb dat ik dagelijks bezig ben met een hobby. Beter kun je het niet hebben! Natuurlijk is ondernemen niet altijd rozengeur en maneschijn. Soms heb ik het gevoel dat ik bijna overspannen raak van enthousiasme (ja, ik ben ervan overtuigd dat dat kan) en soms vliegt de verantwoordelijkheid je aan. Er valt zoveel te doen in zo weinig tijd! Meestal moet ik dan even ontladen, relativeren en daarna ga ik weer lekker door. Ik vind het juist krachtig als je het als ondernemer voor elkaar krijgt om geen 40 uur te werken, maar minder. Hoe lekker is dat!

Wat motiveert jou?
Ik wil altijd meer en beter. Dat is mijn drijfveer (en is soms ook lastig i.v.m. hoge lat). Het zorgt ervoor dat ik blijf groeien en nooit stil sta. Daarnaast motiveren mensen om mij heen mij om lekker enthousiast te blijven en mijn eigen route te kiezen.

Wat maakt jouw bedrijf zo uniek?
Er zijn onwijs veel creatieve mensen (waar ik jaloers op ben), maar een grote groep van deze mensen zijn minder goed in communiceren. Ik denk dat ik de juiste mix heb tussen creativiteit, communiceren en resultaatgericht werken. Daarnaast kies je voor een vormgever die bij je past en is elk mens uniek.

Wat zou je nog graag willen leren?
Er valt nog zoveel te leren! Ik wil mijn leven lang op een speelse manier blijven leren. Ik kijk wat er op mijn pad komt en ga daarmee aan de slag. Wat dit specifiek is weet ik nu nog niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik stil blijf staan.

Wat betekent succes voor jou?
Dat je gelukkig bent. Succes is voor mij niet zoveel mogelijk geld of klanten binnen halen. Ik wil blij zijn met het werk dat ik doe en happy zijn. Ik ben goed op weg naar succes/geluk.

Wat is jouw advies aan een andere zakenvrouw, girlboss of businesswoman?
Heb jij een echte passie? Ga ervoor! Blijf niet zitten wachten op het juiste moment. Laat je niet uit het veld slaan door mensen die het beter weten of situaties die verkeerd gaan. Als jij diep van binnen weet dat dit is wat jou gelukkig maakt, dan ga je komen waar je wilt komen! Soms op eigen kracht en soms met hulp van anderen.

Geloof in jezelf en kies je eigen route, dan wordt elke dag een feestje!

Hey mensenmens