22 juni 2021

Eerlijkheid duurt het langst, of toch niet?

Merken willen zichzelf vaak zo goed mogelijk voor de dag doen komen, erg begrijpelijk. Want je wil klanten aantrekken en laten zien wat je allemaal in huis hebt. Maar als we naar de belangrijkste aspecten binnen merkprofilering kijken, staat eerlijkheid op nummer 1.

Vandaag de dag is de consument een stuk kritischer dan een aantal jaar geleden en niet meer zo snel te verleiden met slimme reclametrucs. Als je te veel verwachtingen geeft kan dat enorm tegenvallen. Verwachtingen moeten waar te maken zijn om vertrouwen te winnen en om klanten te binden. Hoe je aan verwachtingen voldoet? Wees eerlijk en open over wat je doet en waarom je dat doet. Naast eerlijk zijn tegenover je klanten moet je natuurlijk ook eerlijk blijven tegenover jezelf. Hiervoor is het belangrijk om als merk trouw te blijven aan je kernwaarden. Je kernwaarden zijn de belangrijkste 5 waarden die de basis vormen voor alles wat je doet, van communicatie tot productkeuze en van vormgeving tot diensten. Door trouw te blijven aan je kernwaarden is wat je doet en waarom je dit doet te verklaren. En als je dit dan ook nog intern en extern zichtbaar weet te maken, dan ben je écht lekker bezig!

Al met al; bij eerlijkheid denk je snel aan duurzaam bezig zijn of een faire prijs aanbieden, maar eerlijkheid is meer dan dat. Als je je sterktes en zwaktes kent blijf je trouw aan de identiteit van je merk of bedrijf en dan is eerlijkheid automatisch de rode draad door jouw communicatie, óók als je even de mist in gaat.

Hey mensenmens